cerita untuk dikongsi...
Pengajaran
dan pembelajaran hendaklah berasaskan satu proses interaksi yang
berterusan di antara murid dan guru. Proses interaksi ini boleh
berpusatkan pelajar atau berpusatkan guru.Pembelajaran berpusatkan guru,
guru bertanggungjawab sepenuhnya menentukan objektif pembelajaran,
merangka tugasan pembelajaran dan memilih sumber pembelajaran bagi
muridnya.
Sebaliknya, dalam pembelajaran berpusatkan murid, pelajar adalah ‘autonomous’ dan mereka bertanggungjawab sepenuhnya menentukan hala tuju proses pembelajaran.Proses dan arah pembelajaran daripada pembelajaran berpusat guru kepada berpusat murid mengambil masa. Proses tersebut akan meningkat mengikut umur dan kematangan pelajar. Ilustrasi di bawah menunjukkan satu kontinum pergerakan pembelajaran berpusatkan guru kepada pembelajaran berpusatkan murid.
Secara
peribadi, dengan rendah hati saya memohon untuk berkongsi pengalaman
dengan rakan-rakan guru mengenai lakaran sejarah tersendiri mengenai
corak pembelajaran berpusatkan murid. Tahun 2011 memberi ruang dan
peluang kepada saya untuk membimbing 4 orang pelajar menyertai
pertandingan Thinkquest peringkat Antarabangsa. Untuk makluman
rakan-rakan, pertandingan ini merupakan satu bentuk pertandingan
berasaskan “projek base learning” dimana para pelajar perlu melaksanakan
projek tertentu dan guru bertindak sebagai fasilitator”.
Pertandingan
Thinkquest ini merupakan anjuran dari Oracle Education Foundation.
Penghasilan projek ini memerlukan kerjasama yang bersepadu seiring
dengan perkembangan kemahiran berfikir secara kritikal, komunikasi dan
kemahiran teknikal selaras dengan matlamat untuk mengenegahkan corak
pembelajaran alaf 21. Topik yang kami ketengahkan dalam pertandingan ini
adalah “cabaran dan daya saing usahawan wanita”.
Diperingkat
permulaan kami mengadakan perbicangan awal bagaimana melaksanakan
projek ini. Projek ini memerlukan pelajar membuat kajian terhadap
usahawan dan melihat apakah cabaran dan bagaimana usahawan wanita ini
mengharungi cabaran dalam memastikan kelestarian perniagaannya. Hasil
dari temuramah, perbincangan dan rujukan it kami “post”kan di laman web
thinkquest dan ianya akan diadili. Dengan kata lain,Thinkquest merupakan
satu laman sosial seperti facebook, namun topik yang dibincangkan
adalah berunsur ilmiah. Penghujung tahun 2011, saya menerima surat dari
Mr Clare Dolan, Timbalan Pengerusi Oracle Corporate Citizenship yang
beribu pejabat di Carlifornia. Beliau mengirimkan sijil penghargaan
kerana mewakili Malaysia dalam pertandingan Thinkquest 2011 peringkat
Antarabangsa.
Bercerita
mengenai keseronokkan, memang ya jawapannya, walaupun bersengkang mata,
tetapi sijil tersebut cukup mengembirakan dan membuka mata semua guru
di sekolah saya, kerana seorang guru GSTT memasuki pertandingan di
peringkat antarabangsa. Terima kasih kepada suami tersayang kerana
sentiasa memberikan inspirasi kerana menyertai pertandingan ini adalah
bermula dari kerjasama dengan beliau. Kejayaan bersama lebih bermakna
kerana kami berkongsi pentas di dewan Perdana Leadership Foundation
Putrajaya untuk menerima anugerah pertama Perdana Leadership Foundation
National Level Education Projek Contest 2010 dari Yang Berbahagia Tun Dr
Mahathir Muhammad pada 23 Jun 2010.
Di
atas kejayaan ini, ia pencetus inspirasi untuk saya meneruskan legasi
tersendiri dalam menyertai prorok Thinkquest. Ia sangat menyeronokan,
memberi manfaat kepada pelajar dalam semua aspek, baik dari pembentukan
peribadi, motivasi, sosial, keyakinan dan pengukuhan ilmu.
No comments:
Post a Comment