Thursday 3 May 2012

Peranan Guru

Guru merupakan perantara atau penghubung antara ilmu dan pelajar. Oleh hal demikian guru merupakan elemen terpenting dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Justeru itu, guru perlu mengetahui dan bijak dalam menghadapi perbezaan individu dan kepelbagaian pelajar. Antara peranan yang harus guru-guru laksanakan ialah:


Mempelbagaikan strategi pengajaran dan pembelajaran
Dalam konteks ini, guru harus bijak memilih strategi pengajaran bergantung kepada situasi pelajar


Memberi peneguhan positif dan peneguhan negatif
Peneguhan positif bermaksud guru memberi pujian atau hadiah kepada suatu tingkah laku positif. Sebaliknya, peneguhan negatif dilaksanakan apabila tingkahlaku pelajar menunjukkan sesuatu yang tidak dikehendaki guru.

Teknik motivasi
Memandu tingkah laku pelajar ke arah yang lebih dinamik. Harus diingat bahawa guru merupakan individu yang paling berpengaruh dan mampu mempengaruhi pelajar.

Mempelbagaikan kaedah mengajar
Guru harus berusaha untuk mempelbagaikan kaedah mengajar dan meletakkan persepsi terhadap pelajar secara generalisasi

Merancang variasi penyampaian
Guru harus berusaha menjadikan sesi P&P sebagai satu sesi yang cukup bermakna dan berkesan. Intonasi,kebolehan dan bakat guru diperlukan semasa berhadapan dengan pelajar.

Nasihat dan kaunseling pembelajaran
Setiap individu mempunyai teknik pendekatan yang berbeza-beza. Justeru itu guru harus tahu pendekatan yang bersesuaian serta etika kaunseling dengan pelajar

Hubungan yang baik dengan keluarga pelajar
Pelajar disekolah kadangkala mempunyai perwatakan berbeza di rumah. Oleh hal demikian guru perlu menjalinkan hubungan yang baik dengan ahli keluarga pelajar.

No comments:

Post a Comment