Thursday 3 May 2012

Guru perlu peka

Pengetahuan mengenai latar belakang pelajar serta budaya dan gaya pembelajaran pelajar sedikit sebanyak membantu guru dalam menyediakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan ke atas setiap pelajarnya. Hal ini kerana sebagai seorang guru perlulah peka terhadap para pelajar dalam memahami kepelbagaian yang ada di dalam diri setiap pelajar. Tidak semua pelajar itu mudah untuk menerima pengajaran kerana latar belakang pendidikan yang berbeza serta sosio budaya yang berbeza. Sebagai seorang guru, hendaklah sentiasa sabar dan mempelbagaikan pengajaran agar para pelajar dapat memahami proses pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu meningkatkan kemahiran-kemahiran yang berkesan dan pengajaran secara kreatif dan kritis untuk menarik perhatian para pelajar untuk belajar. Guru juga perlu menunjukkan sikap dan nilai yang baik di dalam pengajaran untuk bimbingan hidup mereka.

Sebagai seorang guru tugasnya bukan sahaja mendidik dan melaksanakan tanggungjawab menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar tetapi juga mempunyai satu tugas yang besar dalam memahami dunia pendidikan yang sebenar terutama pengurusannya di dalam sesebuah bilik darjah. Tambahan pula suasana kini pelajar yang wujud adalah datang dari pelbagai latar budaya antaranya adalah usia, jantina, bangsa, agama, etnik, personaliti, bahasa, status ekonomi keluarga,kesihatan, lokasi tempat tinggal, emosi, fizikal, tingkah laku dan sosial.

Justeru, menerusi Jadual Penentu Kandungan dan juga Jadual Banding Beza, para guru dapat membezakan satu-satu aktiviti dalam menentukan corak pengajaran. Guru juga dapat melihat dengan jelas apa yang perlu dirancangkan di dalam aktiviti bagi menghasilkan suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih bermakna dan berkesan.

No comments:

Post a Comment